Monday, August 3, 2009

Ireversibilitatea ascunsă (sau despre black and white)

Să vedem mai întâi ce zice Herr Weber despre cei care nu admit să opteze între o parte şi alta din multitudinea de valori disponibile, adică despre cei care în numele relativismului refuză să decidă care valoare este, pentru ei, de partea "binelui" şi care e de partea "răului".

"Fructul pomului cunoaşterii, atât de amar pentru comoditatea noastră omenească, dar şi ineluctabil, nu constă decât în necesitatea de a conştientiza aceste antagonisme şi de a înţelege că fiecare acţiune individuală şi, în ultimă instanţă, viaţa în totalitatea ei - cu condiţia să nu se deruleze ca un fenomen al naturii, ci să fie condusă într-un mod perfect conştient - nu înseamnă nimic altceva decât un lanţ de decizii ultime, graţie cărora sufletul îşi alege, ca la Platon, destinul - adică sensul actelor şi al fiinţei sale. Neînţelegerea cea mai grosieră care apasă fără încetare asupra intenţiilor celor ce sunt partizani ai conflictului valorilor constă în a interpreta punctul lor de vedere ca un "relativism", deci ca o concepţie a vieţii care are drept fundament tocmai o viziune aflată într-o opoziţie radicală cu relaţia pe care valorile o stabilesc între ele şi care (în mod logic) nu poate fi elaborată semnificativ decât luând ca fundament o metafizică de un caracter foarte special (de tip "organicist")." (Max Weber, Teorie şi metodă în ştiinţele culturii, Ed Polirom, Iaşi, 2001, pag 151-152).

În adaos, ştim deja de la Sartori (cu al său Homo videns) că hiperrealitatea specifică erei postmoderne (prin televiziune sau, de fapt, în mod extins, ceea ce a fost numit ciberspaţiu) ne atacă mecanismele gândirii în sensul tradiţional al conceptului. Adică nu doar că imaginile iau locul conceptelor, dar nu mai avem simţul ireversibilităţii (sintagma îmi aparţine, Sartori a spus că nu mai avem gândire discursivă). Nu mai pricepem că optarea între A şi B este - în chestiunile importante - o decizie ultimă. Care ne defineşte.

Cu alte cuvinte, civilizaţia actuală supraproblematizează şi relativizează şi ne dă iluzia că există gri şi ne ia claritatea asupra problemelor ultime. Nu mai vedem caracterul lor ultim, nu mai înţelegem ce e ireversibilitatea, ce e finalitatea. În cuvintele lui Sartori, hiperrealitatea ne despoaie de capacitatea unei gândiri discursive şi, automat, logice (de tip A rezultă B), necesară, cu tot abstractul ei reductiv. Pentru că postmodernitatea procedează aici la fel ca şi în domeniul valorilor: deconstruieşte şi repudiază pe criteriul unei suprasimplificări (critică, desigur, întemeiată, cel puţin parţial), dar nu pune nimic în loc, lăsând doar haosul relativismului şi al supraproblematizărilor.
Si, până la urmă, chiar dacă operează cu fantasme (idei rupte din contextul empiric si abstractizate intenţionat pentru a servi drept categorii logice), gândirea tradiţională (logică, discursivă) are, totuşi, rolul de a face ordine. Adică nu simplificăm de dragul simplificării, aşteptând să vină postmodernitatea să ne explice că lucrurile sunt de fapt mai complicate de atât (dar fără să ne arate şi cum anume sunt ele aşa) ci pentru a ne face ordine în cap. Cu alte cuvinte simplificări pur instrumentale pentru a înţelege într-adevăr complexitatea.

Mergând în aceeaşi direcţie, riscăm nu doar să nu mai avem ordine în cap, ci şi să nu ne mai dăm seama de diferenţă. Moment în care s-ar ajunge la un dialog al surzilor. Sau, în imagini apocaliptice, la un nou Turn Babel.

Închei cu o replică dintr-un film facil, dar simpatic (Elizabethtown): "Why won't you have the courage to admit that things really are either black or white?". De obicei, la o astfel de întrebare (sau la orice întrebare al cărei răspuns implică o alegere, o optare) se răspunde, într-un efort deja automatizat de ascundere după deget, cu "E complicat..."

6 comments:

  1. Chestiunea e pusa gresit. Nu e vorba ca nu exista alb si negru, ci ca nu se poate alb fara negru. Alegerea nu face decat sa te adanceasca in orbire si vei vedea si mai putin din partile celelalte. Orbirea duce la fanatism in diverse grade.
    De asemenea, relativismul nu se refera la faptul ca e gri si ca e complicat, ci la punctul de referinta.Vorbind de asa zisa morala, la ce raportezi cand stabilesti un lucru ca bun sau rau? Majoritatea oamenilor, aproape toti, considera ca e bun ce simt ca e bun si ca e rau ce simt ca e rau si nu incep sa isi puna probleme decat atunci cand resimt vreun conflict (ceea ce este conform legii de la paragraful anterior), dar au grija sa il rezolve repede, ca nu cumva sa dea de ceva real. Este o chestiune de sinceritate in final. Cauti adevarul sau confortul. Credinta intr-un bine sau in altul este o forma de confort ca oricare alta. O forma de siguranta ca oricare alta. O forma de moarte ca oricare alta.
    Nu mai presupune ca stii ce se va intampla legat de o situatie in care nu ai fost. Pentru ca vei ajunge sa vorbesti doar din imaginatie, ca Weber asta si multi altii ca el.

    ReplyDelete
  2. Consider ca ti-am raspuns deja in celalalt schimb de mesaje.

    Mai adaug doar ca si alegerea ferma a adevarului e un soi de confort. Tot presupui ca ai facut alegerea buna, deci valorizezi in mod automat. Problema deci devine nu daca ai curajul sa alegi intre black si white ci daca ai curajul sa recunoscti ca ai ales (de fapt nu ca ai ales ci ca ai atribuit valoarea de black si pe cea de white anumitor doua standarde).

    ReplyDelete
  3. Asa este, cu precizarea ca nu este suficient curajul sa poti vedea felul in care atribui valori cum ai zis tu, sau judeci, sau imparti lumea, etc.
    Pentru asta trebuie sa te poti vedea intr-o masura suficienta ca sa poti percepe asta.
    Cu cat ajungi sa te vezi mai bine, cu atat afli cat de adanca este gaura iepurelui, ca sa folosesc un mult uzitat cliseu.

    ReplyDelete
  4. Da. Sunt de acord. Pe langa curaj, trebuie sa mai si poti. Insa am pus accentul pe curaj pentru ca, din experienta mea pur personala (si limitata), cu cat oamenii sunt mai capabili sa vada lucrurile, cu atat devin mai specialisti in ascunsul dupa deget si se dau complicati (aere de genii neintelese etc).

    Zici tu ca e uzitat cliseul respectiv, dar eu nu-l stiu. Presupun ca vine de la Alice in Wonderland.

    ReplyDelete
  5. @Miriam
    Cred ca observatia ta este corecta. Este o diferenta insemnata intre a vedea si a explica. Oamenii au tendinta sa inceapa sa explice imediat ce dau cu nasul de ceva, in loc sa continue privitul (debutat voluntar sau nu). Daca vederea este o forma de constienta care corespunde directiei din univers care urca spre unitate si viata, explicatia (imaginativa) involuntara (adica facuta inconstient, ca reactie, fara scopul voit de a intelege ci doar de a obtine mult dorita stare de auto-linistire) corespunde celeilalte directii, care duce la moarte, siguranta, imprastiere. E asadar firesc (conform legilor) ca a doua directie sa se manifeste automat, fiind o directie manata de inertie, iar prima doar cu eforturi constiente. Din acest punct de vedere, intr-adevar, curajul de a renunta la senzatia de siguranta este si el necesar, indiferent din ce nevoie izvoraste. Ca poate sa nu izvorasca de nicaieri si intotdeauna trebuie trei lucruri ca sa se intample ceva. In speta, probabil ca acest curaj este unul dintre ele.

    Da, ai presupus corect. Nu ai vazut the Matrix?
    Sa le vezi, ca seamana cu mine:))

    ReplyDelete
  6. Le-am vazut si mi-au placut in sens descrescator (primul foarte mult). Mi-am adus aminte acum si expresia. :)

    ReplyDelete

În măsura în care aveţi ceva de spus